Fitnesstraining na de zwangerschap

Na de zwangerschap voelen veel vrouwen zich 'nog steeds zwanger'. De buik is slap en die extra pondjes moeten er ook nog af. Een bekend spreekwoord is: "Negen maanden op, negen maanden af." Vaak duurt het zelfs nog langer, voordat het lichaam helemaal van een zwangerschap hersteld is en weer in vorm is.

 

 

 

Diëten onmiddellijk na de zwangerschap zijn meestal contraproductief. Per slot van rekening is voor de borstvoeding uitgebalanceerde voeding heel belangrijk. Resten dus lichaamsbeweging en sport, geduld en in veel gevallen misschien ook elektrotherapie om de conditie weer op peil te brengen.

 

 

Onze TENS apparaten hebben allemaal een EMS spierstimulatieprogramma waarmee u bil-, buik, en bekkenbodemspieren kunt trainen. U kunt er ook voor kiezen een speciaal EMS-fitnessapparaat aan te schaffen.

EMS-fitnessapparaten kunnen helpen om de spieren zonder zware inspanning weer op te bouwen. De meeste EMS-apparaten die op de markt zijn, maken gebruik van 2 of 4 kanalen, waarbij per kanaal twee elektroden worden aangesloten. Bij een tweekanaalsapparaat kunnen de spieren dus met vier elektroden tegelijkertijd worden getraind; bij een vierkanaalsapparaat kunnen zelfs acht elektroden tegelijkertijd worden gebruikt. Hieronder laten wij u een aantal mogelijkheden zien om na de zwangerschap met EMS weer in vorm te komen. Het zal uw lichaam goed doen!

 

Buiktraining voor jonge moeders

De buikstreek wordt tijdens de zwangerschap zichtbaar zwaar belast. Na de bevalling is het weefsel van de buikwand meestal slap en zacht, de huid is uitgerekt en gaat hangen. Vooral de buikspieren krijgen het bij een zwangerschap zwaar te verduren, onder andere door de toename van het gewicht en de buikomvang, en zijn na de bevalling uitgerekt en overbelast.

 

 

 

We begrijpen dat u na de bevalling het liefst zo snel mogelijk met trainen begint om weer een strakke huid en stevige buikspieren te krijgen, maar overleg altijd eerst met uw arts of verloskundige. Zij kunnen u vertellen vanaf welk moment het in uw geval zinvol is om met gerichte buikspiertraining te beginnen, om te voorkomen dat de toch al uitgerekte buikspieren nog eens extra belast worden. In het bijzonder na een keizersnede mogen de buikspieren de eerste acht weken na de operatie niet worden belast. Zo krijgen ze de tijd om weer stevig aan elkaar te groeien.

 

Bovenbeentraining voor jonge moeders

Tijdens de zwangerschap legt het lichaam vetreserves aan, zodat het ongeboren kind ook in tijden van schaarste voldoende voedingsstoffen krijgt.

 

Maar vaak neemt niet alleen de omvang van de bovenbenen toe. Doordat het bindweefsel tijdens de zwangerschap weker en elastischer wordt, treedt door het extra opgeslagen lichaamsvet vaak ook cellulitis op. EMS kan helpen bij het trainen van de bovenbeenspieren. Ook kan EMS helpen om de doorbloeding van de huid te verbeteren.

 

Bilspiertraining voor jonge moeders

Ook in de bilstreek wordt tijdens de zwangerschap extra energie in de vorm van vet opgeslagen. Bovendien wordt dit doorgaans als sinaasappelhuid zichtbaar. Hier kan elektrotherapie helpen om de bilspieren te trainen, zodat mooie, ronde billen weer een stapje dichterbij zijn.